fredag, august 17, 2007

20. rapport - 17.08.07 - 500 km.vejr - hurtig ankomst - dybsindige analyser





Det bliver DAGEN - ingen tvivl om det, da vi hørte meteorologens udredning på briefingen. Og Championship Director (CD) - det lyder trods alt af mere end bare konkurrencechef, altså CD havde lovet at udskrive en 500km opgave, så det gjorde han så i alle tre klaser - sådan godt og vel. Det vides ikke hvad der stak ham, men for alle eventualiteters skyld havde han udskrevet en B-opgave til alle klasser. Det havde nu nok ikke gjort ret meget fra eller til.

Opspænding af flyene, vandpjaskeri som vanligt, vejning - og "India" havde tabt yderligere vægt, så nu skal piloten snart til at tage på!!!! Det skal lige nævnes, at de dovne i 18m og åben klasse ikke skiller deres fly ad, de får et overtræk på, og allerede om aftenen har de fyldt vand på. Hvornår hold 5A gør det vides ikke, men når hold "India" dukker op, er 5A som regel allerede samlet, tapet, fyldt op og på vej til vejning. Henrik er vist en hård arbejdsgiver. Det er Jan for såvidt også, men det nytter bare ikke noget med den hjælper han har - og de når det jo alligevel.

Jeg snuppede lige et par markante profiler på gridden før start. I ser CD Regis Kuntz, skridte fronten af - han er lige nået til "I". Den smilende englænder med det markante overskæg er min kollega - den engelske TC, Bob Bickers. Det er næsten lige ved, at hans skæg slår Jens Feldborgs, ikk´? Manden med det store hår er Jacky Clairbaux - bedre kendt som KIKI eller hvordan det nu skal staves. Han er tidligere landstræner for det franske nationalhold, og da han røg i unåde, tog italienerne ham til sig igennem en årrække. I Frankrig var han statsansat som landstræner (Brian Mikkelsen - læs lige dette - hvis du da er kulturminister endnu - vi har intet hørt fra DK i 3 uger, så .....), og i Frankrig kan man jo ikke sådan blive fyret, så han har i en lang årrække oppebåret sin løn som landstræner - hvis han da ikke gør det endnu. Her under EM er han coach for den enlige japanske pilot der deltager udenfor konkurrencen.

Så afventede vi starten, der gik kl. 1200. Efter 20 min. var 15m klassen i luften, og kl. 1240 var deres startlinie åben. 1305 åbnede den for 18m klassen og 1317 for åben klasse. Alle danske fly tærsklede ud mellem 1310 og 1331 - og så gik det bare ud på ruten. På pladsen kan vi følge lidt med i deres indbyrdes snak på den frekvens vi deler med Ungarerne og den enlige Japaner. Det var lidt blandede meldinger vi hørte, men hold Indias madmor (det er Mor-Hald, som hun kaldes af vores møgunger), skulle altså til byen og handle. Det var med nogen bæven vi tog afsted, for når vi er væk fra pladsen, plejer Jan at lande - og han ved ikke engang vi er kørt. Og ganske rigtigt - da vi kommer tilbage ser vi Jans Roomster på vej ud mod transportvognen. Et kort øjeblik næredes det forfængelige håb, at Torben blot var på vej ud med slæbetovet eller andet uskyldigt - men nej, Jan var landet ude - igen!! Men nu har han vist også læst sin bog færdig i ventetiden på sit hjælpehold. Senere under aftensmaden afslørede han, at han faktisk blot var ved at se, om det var muligt at slå Mogens's (MO) rekord med 8 udelandinger under et enkelt EM. Det kræver så to udelandinger i morgen for blot at tangere den, men så vil han også være tilfreds. Og under alle omstændigheder kan han jo trøste sig med, at det er ret begrænset hvor mange pladser han kan rykke ned. Mogens siger selv, at det var den ottende udelanding der medførte beslutningen om at købe noget med en hjemhentningsmotor - så til næste år skal Torben måske ikke blot hælde vand, men også benzin på Jans fly - hvem ved.
Samtidig var han godt tilfreds med at være første dansker hjemme - så fik han aftensmad til tiden.

Henrik hængte rigtig i og piskede 5A til det yderste. Det gik nogenlunde, ja, faktisk ikke så dårligt, og tilsyneladende står han endnu til en sølvmedalje, så alle fingre og tæer holdes krydsede, for der er godt nok ikke langt fra dem der puster ham i nakken. Det er nok et forfængeligt håb, at han kan mule den gamle rotte Janusz Centka fra Polen, der fører med et par hundrede points og sædvanligvis flyver meget stabilt, men med 35 points ned til nr. 3, der også har vist god flyvning, skal han passe sin nattesøvn og være frisk i morgen.

I 18m klassen kom der en enkelt hjem, men både Mogens og Ulrik måtte igen ty til motorkraft for at komme hjem. Det samme måtte Steen og Poul-Kim i åben klasse, men uvist af hvilken årsag landede Poul-Kim alligevel på Burges flyveplads, og hjælperen måtte afsted med den lange transportvogn. De er ikke vendt hjem endnu. Steen ligger nu på en 7. plads i åben klasse med små 200p op til en 3. plads. Det er ikke en helt umulig opgave for ham, så måske..... Det vil nok være lidt usportsligt at ønske, at det kun var åben klasse der skulle flyve i morgen. Steen ville få sin chance, og Henrik ikke miste sin 2.plads, og Jans chancer er lige nu ret ligegyldige - men hvad så med 18m. Både Ulrik og Mogens vil gerne vise at de kan noget bedre - så vi håber trods alt på godt flyvevejr - det er det vi er her for, og så må resultaterne jo blive hvad vi har fortjent. Følg selv med i dem på de officielle resultatlister.

I morgen er sidste flyvedag, om aftenen er der farewell party og søndag formiddag er der præmieoverrækkelse - og så begynder hjemturen når der er pakket sammen.

Jeg prøver med et kort resumé over de næste par dage hvis internettet vil virke - ellers må jeg slutte det af når vi kommer hjem. Foreløbig tak til jer der har gidet følge os her i Gallerland.

Aktuelt vejr kl. 23:25: 0 vind - lidt rester fra skyerne og 12,1gr.C. - den falder hastigt - for 20 min siden var den 13,2gr.C.

Mange hilsener fra os i Issoudun

Helge

Ingen kommentarer: