tirsdag, august 14, 2007

17. rapport - 14.08.07 - Sejrsjubel - skuffelse - resignation




Vi har denne gang valgt at vise Hold A med Finn, Steen og Ole. Steen havde i første del af konkurrencen hjælp af Bjarne, men han har nu forladt os.

Det var jo helt fantastisk at følge Henrik 5A, da han skulle hente sin dagspræmie. Hele danskerlejren med koner, fædre, kærester, søskende, ja alt hvad der kunne krybe og gå, var til briefing. Frede fik hurtigt rigget Dannebrog til, så vi kunne flage med det, og han fulgte Henrik helt til tribunen. Det var en værdig og fortjent hyldest til Henrik.
Torben har nu fundet forklaringen på Jans udelanding. Jan har altid en bog med, sådan hvis nu, såfremt, ifald, og uheldigvis var han kommet til et meget spændende sted, som han utålmdigt ventede på at kunne fortsætte med. Det har helt givet fjernet koncentrationen fra konkurrencemomentet, og Torben har nu fjernet enhver form for litteratur fra cockpittet i "I".

Men nu til flyvedagen. Vi var jo blevet lovet flyvevejr i dag, men allerede på briefingen blev 15m og 18m klasserne til stor skuffelse for piloterne aflyst - og Åben Klasse skal nu stille op i den allerfjerneste ende af pladsen. Meteorologen lovede et lille vindue (tegnet som en lille firkant på vejrsheetet til stor moro for alle) på omkring 1 - 2 timer, hvori der skulle kunne flyves under helt umulige betingelser. Hele 110km skal de flyve, det svarer godt og vel til en stor landingsrunde for disse fly. Ingen tror det muligt, men første start blev sat til kl. 12:00 - dog udsat til 12:15. Vi lå under 8/8 ac, periodisk 1/16 cu og højden blev af en snuser rapporteret til 2000'. Der var ikke rigtig nogen der troede på det vejr, og da undertegnede som TC henvendte mig til AJ ca. 10 min. før starten skulle gå godt og vel 1km borte, så han hovedrystende på mig. Han kom imidlertid på helt andre tanker, da KC på radioen annoncerede at starten var udsat til kl. 12:15 og gentog den gik "on time". Så kom der ellers liv i Poul-Kim, der holdt i første række, men han nåede det, nok mest fordi KC alligevel udsatte den til 12:30, og på 15 min. var hele feltet i luften.
Den blev helt tyk af langørede svævefly - faktisk et flot syn, da tærskellinien blev åbnet lige hen over pladsen, hvor disse luftskibe majestætisk kom sejlende i lufthavet hen over hovederne på os. Der var garanteret ingen der overskred nogen hastighedsgrænser i det vejr - det var simpel overlevelse. Og hvad skete der - 4 gennemførte faktisk den her udvidede landingsrunde med en imponerende hastighed på omkring 50 - 60 km/t. Så var der et par stykker der stod for den dramatiske effekt, som alle os der ikke fløj resigneret kunne betragte, med at lande 200m før mållinien, og 4 landede ca. 1km før mållinien. Det er så hvad det er, men det blev bevist, at dem der flyver åbenklassefly har nogle dovne hjælpere. I kan tro det er et syn for guder at se en Nimbus 4, eller hvad det nu var for en langøret fætter, blive trukket ad en markvej med forskellige former dansebevægelser for at slippe udenom buske og andre forhindringer med den 25m lange spændvidde. Jeg er ret overbevist om, at det havde været nemmere at skille ad og samle den (m.fl.) igen. En af de nære marklandere manglede en enkelt hjullem efter landingen. Der skal nok en ansøgning til EASA før den må sættes på igen!!! På billedet kan I måske langt borte se et hegn, derfra og hjen til flyvepladsen foregik transporten ad en markvej.

A fik en 15. plads med 103,1km. og 245p, og AJ en 19. plads med 88,0km og 237p, men med max. point på 303, er tabene til at overse.

Det har været lummervarmt i dag, 34,5gr.C sneg den sig op på helt uden vi så solen mere end et kvarter.

Aktuelt vejr kl. 21:50: 0 vind, 8/8 af noget vi ikke kan se hvad er og 21,4gr.C.

Men de har lovet kraftig regn og vindstød på mellem 35 og 40 knts. i nat, så vi har pløkket forteltene. Men de har før taget fejl, så vi regner med 4/8 cu og 10 knts. fra syd og 4m stig - mon ikke det holder stik i morgen.

Mange hilsener fra os i Issoudun.

Helge

Ingen kommentarer: